Matkapäivä yksi ja mahdoton masennus

Ne laisse pas ton passé voler ton présent. 

 

Älä anna menneisyytesi varastaa tulevaisuuttasi.

 

Tuntematon  

 

Kevät 2022 oli ehkä raskain ikinä. Vuodenvaihteen muuton ja innokkaan pesänrakentamisvaiheen jälkeen oli ehkä kuukauden verran seesteistä, kunnes vanha tuttu astui taas kutsumatta elämääni kolmeksi mustaksi, tahmeaksi ja loputtomalta tuntuvaksi kuukaudeksi. Kaksikymmentä vuotta olen kärsinyt eripituisista, -syvyisistä ja eri elämäntilanteissa vääjäämättä mieleni valtaavista masennuksista. Olen kokeillut eri masennuslääkkeitä, terapiaa, joogaa, meditaatiota, luontoa ja ulkoilua, avantoa, itsetutkistelua, avioeroja, rakastumisia ynnä kaikkea muuta, jolla olen luullut pääseväni eroon tästä kirotusta seuralaisesta.


Nyt olen 54-vuotias enkä enää jaksaisi. Kolme vuotta sitten eräs psykiatri sanoi minulle: "Tällä masennushistorialla masennuksesi tulee uusiutumaan 99,99% varmuudella, jaksot tulevat tihentymään ja syvenemään iän myötä.” Lohduttavaa. Ja näin on todellakin käynyt. Tänä keväänä kävin todella syvällä: olin lamauttavan ahdistunut, pelkäsin kaikkea mitä voi ja ei voi pelätä, olin uupunut, turta, tavoittamaton ja väsyttävää seuraa. Häpeän ja syyllisyyden tunteet saivat järjettömät mittasuhteet: olin täysin suojaton ja itsetuntoni ei ollut olematon, vaan se puuttui kokonaan.

En lopulta tiedä loppuiko masennukseni yhtä nopeasti kuin se oli alkanutkin vaihdettuani masennuslääkkeeni epäonnistuneen lääkekokeilun jälkeen takaisin vanhaan lääkkeeseeni, maagisen kolmen kuukauden kestoon, puolison, sisaren ja ystävien väsymättömään tukeen, kauan odotetun kesän saapumiseen vai auttoiko 15 kerran työnantajan tarjoama lyhytterapia: pääasia, että se loppui vihdoin. Kuinka ihanaa onkaan taas tuntea olevansa elossa ja yhteydessä itseensä, ympäristöön ja muihin ihmisiin, nauttia pienistä ja suurista asioista, innostua herkästi, suunnitella tulevaa, pystyä kohtaamaan haasteita niihin musertumatta, uskoa taas itseensä ja kykyihinsä, tuntea iloa ja surua, vihastua, ihastua ja kyetä nauramaan ja itkemään.

Tuntuu kuin se lamaantunut ja kivikasvoinen Maria, joka olin vielä pari viikkoa sitten, olisi valovuosien päässä jokin outo, muodoton ja tuntematon Hahmo. Tämä Maria, joka on läsnä nyt, on se, joka haluan olla: pystyvä, sitkeä, auttavainen ja itsenäinen Ihminen. Miten näistä saisi luotua tasapainoisen IhmisHahmon, joka ei enää väsytä itseään suorittamisella ja sukella syvyyksiin säännöllisen-epäsäännöllisin väliajoin.

Matkoilla en ole yleensä masentunut, tai ainakaan en masennu matkan aikana. 2018 vietin ensimmäistä kertaa elämässäni pidemmän ajan Aasiassa: olin kolme viikkoa meditaatio- ja joogaretriitillä ja viikon thaijoogahioerontakurssilla Chiang Maissa, Thaimaassa, josta lähdin vielä pariksi viikoksi Intiaan joogan viemänä. Rakastuin Intiaan ja päätin jäädä viideksi viikoksi. Molemmat matkani Intiaan ovat olleet elämäni parhaita. Intia saa minut kukoistamaan poikkeuksellisella tavalla: minusta tulee kaikkea ja kaikkia rakastava, hyvä ja kaunis sisältä sekä ulkoa, antelias, luova ja loppumattoman energinen. Ihmeellinen Intia, jonka taikaa en ihan ymmärrä.

Tuolloin 2018 lähtiessäni matkalle Pohjolan joulukuun lopun ankeudesta olin masentunut. Ystäväni, kaimani ja henkinen isosiskoni oli huolissaan, miten pärjäisin. Chiang Main kolmen viikon retriitti olikin raskas: Chiang Mai ei juuri viehättänyt, opettajani Daniel oli vaativa ja Raja-joogan menetelmät kaikkea muuta kuin palauttavia ja ruotsalaiset kanssajoogit kyllä ystävällisiä, mutta useimmiten koin enemmän halua olla yksin kuin heidän seurassaan. Palauduin kuitenkin tuon kolmen viikon aikana Ihmis-Mariaksi ja viimeinen viikko Chiang Maissa oli antoisa: ITM-thaijoogahieronta-koulun kurssi oli hyvä, muut ympäri maailmaa tulleet opiskelijat kivoja ja Chiang Main pohjoinen kaupunginosa miellytti enemmän kuin eteläpuoli.


Saatan suunnitella matkalle lähtöä kuukausia tai sitten saatan lähteä hyvinkin spontaanisti tuntemattomaan paikkaan. Tähän mennessä olen mieluiten matkannut yksin, mutta siten, että kohteessa tai osan matkaa on jonkinlaista yhteisöllistä toimintaa, useimmiten jooga- tai meditaatioretriitti. Ja vaikka matkustaisin yksin, olen tuskin koskaan joutunut olemaan matkalla yksin pidempiä aikoja, jollen niin ole itse valinnut: yksin matkaava kohtaa helpommin paikallisia ja muita matkaajia kuin parin kanssa tai porukassa matkaava. Suurissa kaupungeissakin viihdyn yksin, mutta perinteisissä pariskuntien tai perheiden valtaamissa etelänmatkakohteissa tulee helposti yksinäinen olo ilman matkaseuraa.

Nyt olin lähdössä melkein vuoden suunnitellulle kahden pariskunnan matkalle Portoon Portugaliin, mutta sen sijaan istunkin yksin Air Francen koneessa Paris d’Orlysta Toulouseen. Aamulla puolisoni vei minut valkoisella ratsullaan (= musta iX3 BMV vaaleilla nahkapenkeillä) Helsinki-Vantaan lentokentälle, suuteli hyvästiksi ja lähti jatkamaan päiväänsä taksin ratissa. Mitä tapahtui, meidänhän piti lähteä yhdessä kaksi päivää sitten kohti Portugalia? Vain puolitoista viikkoa sitten minä, juuri masennuksesta toipunut itsenäinen Ihmis-Maria, päätin, että näin ei tule tapahtumaan. Aika iso päätös, kun muistaa, että vain kolmisen viikkoa aiemmin en osannut päättää lähtisinkö koiran kanssa ulko-ovesta oikealle vai vasemmalle.


Puolisollanikin käy kutsumaton vieras aika ajoin, hänen nimensä ei ole Musta Masennus, vaan Kuningas Alkoholi. Kun puolisoni väsymys, stressi ja ahdistus käy sietämättömäksi, hän tukeutuu aina saatavilla olevaan lääkkeeseen, joka varmasti tuo hänelle helpotuksen ja unohduksen hetkeksi: alkoholiin. Hän ei katoa päiviksi tai ryyppää suunnattomia tai edes kovin suuria määriä, mutta hän on kuitenkin alkoholisti, jolle alkoholi sopii vielä huonommin kuin meille ei-alkoholisteille. Niinpä alkoholismin mukanaan tuomat valheet, pullojen piilottelut, toistuvat tyhjät lupaukset, humalassa huudetut loukkaukset ja muiden tai olosuhteiden syyllistäminen kävi minulle sietämättömäksi ja peruin molemmilta koko reissun, jonka eteen puolisoni oli tehnyt tuntikausia matkasuunnitelmia.

Käsittämätöntä itsekästä toimintaa? Minua pitää kestää, kun olen masentunut, mutta minä en kestä puolisoni sairautta, alkoholismia? Niin. Siinä on kuitenkin se ero, että masennus ei romahduta toisen ihmisen luottamusta toiseen ihmiseen niin syvästi kuin alkoholistin valheet ja tyhjät lupaukset. Minä en voi voittaa alkoholia, se on kolmas osapuoli suhteessamme. Neljäs on minun masennukseni. Puolisoni on suunnattoman pettynyt ja minä olen todella pahoillani. Matka Portugaliin olisi voinut onnistua hyvinkin, aivan kuten viime kesän lähes viinitön kahden viikon ihana matka Sisiliaan. Mutta en vain voinut luottaa - anteeksi Rakas!


Reitti: Lähtö 04.15 Espoo - Helsinki-Vantaa lentokenttä (taksi/30min.) ; Helsinki - Paris Charles de Gaulle (AirFrance) ; Paris Charles de Gaulle - Paris d’Orly (paikallisjuna//reilu kolme tuntia) ; Paris d’Orly - Toulouse Blagnac Airport (Air France/reilu tunti) ; Toulouse Blagnac Airport - Toulouse Matabiau (bussi/20min.) ; Toulouse Matabiau - Lamagistere (juna/reilu tunti); Lamagistere - Miradoux (taksi/30min) Perillä 18.30





Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kahdeksas - kymmenes matkapäivä ja sitähän se kaikki on: rakkautta, rakkautta vaan

Seitsemäs matkapäivä ja anteeksipyytämisen ja -antamisen lahjasta